|

سهامداران منتظر فرصت برای جبران عقب افتادگی بورس

به عقیده کارشناسان رشد ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به بورس را احتمالا طی روزهای آینده شاهد خواهیم بود و بدین ترتیب می توان گفت روند نزولی بورس به پایان رسیده است.

سهامداران منتظر فرصت برای جبران عقب افتادگی بورس
کد مطلب : 34384

حال ناخوش بورس و فضای رکودی حاکم بر بازار سهام در حالی با کوچ نقدینگی پارک شده از این بازار به دیگر بازار‌های موازی، تشدید شده است.

با رشد بورس در جریان معاملات امروز، می‌توان گفت روند نزولی که برخی از تحلیلگران تکنیکال اعتقاد به شکل گیری آن بودند، اتفاق نیفتاد و می‌توان امیدوار بود بازار سرمایه با بهبود نسبی شرایط روز‌های آینده را پشت سر بگذارد.

به نظر برخی کارشناسان بازار سرمایه، بورس در هفته آینده با چرخش در معاملات همراه خواهد شد و این چرخش شرایط را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که امید به بازگشت بازار به مدار مثبت در میان سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد.

رکود در معاملات با کاهش ارزش کل معاملات و کاهش شدید معاملات خرد و خروج پول حقیقی، دو نشانه منفی برای بازار سهام است. در صورتی که رشد ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به بورس را طی روز‌های آینده شاهد باشیم، می‌توان گفت روند نزولی بورس به پایان رسیده است.

عقب ماندگی بورس از سایر بازار‌ها جبران می‌شود

امید مرادی، کارشنای بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آینده بورس گفت: بررسی دقیق رفتار بازار سهام در این روز‌ها نشان می‌دهد سهامداران از رخداد‌های خارج از بورس ناامید شده و منتظر تمام شدن فصل مجامع هستند تا با ورود پول خود به بازار سهام، عقب افتادگی این بازار را جبران کنند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان از آن دارد که بازار سرمایه همچنان از منظر کسب بازدهی از دیگر بازار‌های موازی سرمایه گذاری عقب مانده است. همین مساله سبب شده است سرمایه گذاران نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کنند.

بازدهی سه برابری شاخص کل هموزن بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با رشد سه هزار و دو واحدی به سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص ۲۰ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش دو هزار و ۱۰۳ واحد توانست به عدد ۴۰۳ هزار و ۷۸۱ واحد برسد و بازدهی مثبت ۵۸ صدم درصد که حدود سه برابر شاخص کل است را برای سهامداران به همراه بیاورد. شاخص فرابورس با افت ۷۹ واحدی در سطح ۱۹ هزار و ۵۳۹ واحد قرار گرفت.

رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش کل معاملات بورس با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز گذشته به عدد هشت هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه نیز با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به دیروز، به عدد چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید که سهمی ۵۲ درصدی از ارزش کل معاملات بورس داشته است.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۳ درصدی به هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان رسید که سهم ۱۹ درصدی از کل معاملات بورس داشته است.

رشد ۲۵ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام

در جریان معاملات امروز نیز برای بیست و پنجمین روز متوالی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و ۳۹۹ میلیارد تومان از بورس خارج شد که رشد ۲۵ درصدی را نسبت به روز سه شنبه نشان می‌دهد.

در معاملات روز چهارشنبه، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام نوری (شرکت پتروشیمی نوری)، نماد‌های شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و کچاد (شرکت صنعتی و معدنی چادرملو) اختصاص داشت و سهم‌های غویتا (ویتانا)، شپدیس (پتروشیمی پردیس) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

رشد ۵۱ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه، تعداد نماد‌های مثبت ۳۲۳ نماد (۶۳ درصد) و تعداد نماد‌های منفی ۱۹۰ سهم (۳۳ درصد) بوده است.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش با کاهش ۴۳ درصدی به عدد ۵۴ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۱ درصد رشد کرد و در رقم ۱۱۵ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق)، وملی (شرکت هلدینگ صنعتی ملی) و غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) بیشترین صف خرید را داشتند.

سهم‌های ومللح (حق تقدم اعتباری ملل) و گکیش (توریستی و رفاهی آبادگران کیش) بیشترین صف فروش را به خود اختصاص دادند.

منبع : فارس

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین