|

ماجرای یک سرقت؛ از دستگیری سارقان بانک ملی تا تقدیر از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی

فرمانده کل انتظامی کشور از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی که در شناسایی و دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی نقش داشتند تقدیر کرد.

ماجرای یک سرقت؛ از دستگیری سارقان بانک ملی تا تقدیر از کارآگاهان زبده پلیس آگاهی
کد مطلب : 33647

ماجرای سرقت از صندوق امانات بانک ملی را یادتان هست؛ همان سرقت خبرسازی که در چند روز تعطیلی نیمه خردادماه بوقوع پیوست و در ادامه هم نگرانی، پیگیری و مراجعه مالباختگانی را در بر داشت که اندوخته‌های خود را اعم از طلا، سکه و جواهرات و ارز را برای محافظت در صندوق امانات بانک ملی شعبه خیابان انقلاب قرار داده بودند.

سرقت ماهرانه و با برنامه‌ریزی کامل به وقوع پیوسته بود؛ سارقان در حوزه‌های مختلف اعم از دوربین، کامپیوتر، دستگاه هوا برش و … تخصص داشته و حتی به نقشه و ضعف‌های بانک هم اشراف داشتند که بانک نگهبان ندارد و به سامانه مها، کلانتری و ۱۱۰ هم وصل نیست!

اما ماجرای سرقت از بانک چه بود؟

سرقت در پنج شنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوست؛ محل سرقت هم بانک ملی شعبه دانشگاه در خیابان انقلاب تهران بود.

سارقان اصلی ۴ نفر بودند ۳ برادر و یک پسرخاله؛ ۴ سارق حرفه‌ای که سابقه سرقت از بانک در تهران و چند شهرستان را در کارنامه خود داشتند؛ حتی یک ماه پیش هم برای سرقت از بانک تجارت در خیابان فلسطین وارد عمل شده بودند، اما در مواجهه با موانع سخت مخزن ناکام مانده بودند.

سارقان جلسه آخر قرار هماهنگی را هم در شب جمعه ساعت ۱۰ شب در منزل پدری و با حضور وی برگزار کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند.

همه برنامه ریزی انجام شده بود حتی همسر یکی از اعضای اصلی از قبل بلیط خروج از کشور برای خودش، همسرش و برادر همسرش را تهیه کرده بود که در نهایت از کشور خارج شدند.

اگرچه گروه سارقان ۱۳ نفر بودند، اما همان ۴ نفر اصلی ساعت یک و نیم تا ۲ بامداد پنجشنبه وارد بانک می‌شوند البته با آگاهی از ضعف بانک در حوزه ایمنی و نداشتن نگهبان از روی در پارکینگ به داخل پریده و بعد از برش قفل در پشتی بانک وارد ساختمان شده و سپس با تجهیزات کامل اقدام به برش و تخریب در گاو صندوقی ورود به محوطه صندوق امانات کرده و به صندوق‌ها می‌رسند.

بگذارید واضح‌تر موضوع سرقت را ترسیم کنم؛۴ سارق در اصل کار را تقسیم کرده بودند؛ دو نفر مسئول تدارکات، مراقبت، کشیک و آوردن آذوقه بوده و دو نفر نیز مسئولیت کار اصلی را برعهده داشتند یعنی به سراغ وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک را که از اول هم به میزان لازم و مطمئن نبود می‌روند، دوربین‌ها را باز کرده و بعد سراغ صندوق‌های امانات رفته و با تخریب ۲۵۰ صندوق، محتویات ۱۶۸ صندوق را به غارت بردند.

سرقت هم ۱۲ تا ۱۴ ساعت زمان می‌برد و سارقان بعد از بازکردن در صندوقچه‌های امانات هر آنچه سکه، ارز، طلا و جواهر داخل آن‌ها بوده را توی کیف‌ها ریخته و سپس از همان در پشتی خارج شده و قفل هم بر در زده و درنهایت از در پارکینگ هم بیرون رفتند یعنی حدود ساعت ۴ بعد از ظهر کارشان تمام می‌شود.

نکته جالب این بود که سارقان فردای خروج از بانک و سرقت متوجه می‌شوند که یکسری وسایل و اقلام مورد استفاده خود را در داخل بانک جا گذاشته اند از قبیل پتک، دستگاه برش و … که برای پاکسازی دوباره وارد بانک می‌شوند؛ یک سری وسایل را با خود بیرون آورده و یک سری موارد دیگر مانند هارد و حافظه دوربین و … را در داخل بانک جاسازی می‌کنند که پلیس کشف و ضبط کرد.

بانک هم تازه بعد از سه روز در روز دوشنبه، به واسطه حضور کارمندان و مسوولان بانک از وقوع سرقت مطلع شده و مراتب را به پلیس اطلاع می‌دهد.

پلیس در ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد از وقوع سرقت مطلع شد، سرقتی که هیچ سرنخی از آن در دست نداشت، اما در ادامه با بکارگیری افراد زبده و ۲۰ کارآگاه پلیس آگاهی توانست با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی در کمتر از ۲۴ ساعت به جریان سرقت پی برده و عناصر اصلی سرقت شناسایی کند؛ از ۲۴ ساعت دوم هم کار را برای دستگیری آغاز کرد و در نهایت مجرمین در تهران و چند شهرستان بعضا با درگیری، تیراندازی و مضروب شدن دستگیر شدند؛ البته در این بین ۳ نفر به خارج از کشور متواری شده بودند که با اقدام سریع اینترپل فراجا و اعلان قرمز، سارقان فراری دستگیر شده و در اختیار افسر رابط قرار گرفتند که البته هنوز مسترد نشده اند؛ در بین دستگیرشدگان در داخل کشور یک زن هم وجود دارد که در زمینه فروش اموال مسروقه نقش داشته است.

از اموال مسروقه چه خبر؟

پلیس توانست بخش اعظمی از طلا، جواهر، سکه و ارز سرقت شده را کشف کند اگرچه تعدادی از آن‌ها فروخته شده بود؛ سارقان اموال مسروقه را در چند کیف و قوطی بزرگ کپسولی شکل گذاشته بودند؛ مقادیر زیادی از آن‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) در داخل ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود قرار داشت و مقادیری نیز در تهران از متهمان کشف و ضبط شد.

و، اما جریان اسناد امنیتی و دست داشتن کارمندان بانک در این پرونده از سوی رئیس پلیس رد شد؛ سردار رحیمی گفت که هیچ سند امنیتی در بانک نبوده و سارقان فقط طلا و جواهر و سکه و ارز با خود برده بودند؛ همچنین دستگیری دو نفر از کارمندان بانک به دلیل سهل انگاری و دیر اطلاع دادن موضوع سرقت به پلیس بوده است نه مسأله دیگری.

بهرحال پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی با تلاش مجموعه پلیس آگاهی پایتخت و دستگیری ۱۳ سارق در داخل و خارج از کشور در کمتر از ۴۸ ساعت، اقتدار و توانمندی پلیس را به نمایش گذاشت تا آنجا که عملکرد پلیس مورد رضایت مقام معظم رهبری قرار گرفت و مقامات و مسوولان دیگر نیز اقدام مقتدرانه و هوشمندانه پلیس در دستگیری به موقع سارقان صندوق امانات بانک ملی را قابل تقدیر دانستند.

و، اما امروز سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور در مراسمی از کارآگاهان زبده‌ای که با تلاش، تخصص و مهارت خود توانستند در ۴۸ ساعت سارقان بزرگترین سرقت را شناسایی و دستگیر کنند تقدیر و تشکر کرد.

کارآگاهانی که با تلاش خود توانستند بخش اعظمی از طلا، جواهر وجوهات به سرقت رفته را به مالباختگان بازگردانند.

گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس من با درج پویشی با عنوان «تقدیر از سبزپوشان نیروی انتظامی برای دستگیری سارقان بانک ملی» تقدیر و تشکر از کارآگاهان پلیس را از مسئولان انتظامی کشور خواستار بودند.

مخاطبان در این پویش آورده‌اند که: «در پی شناسایی و دستگیری سریع سارقان صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، این اقدام جان برکفان نیروی انتظامی ستودنی و موجب دلگرمی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

بدین وسیله ما مردم سرزمین ایران اسلامی از تلاش‌های بی‌دریغ عزیزان نیروی انتظامی که موجب برقراری نظم و امنیت و مصونیت مردم از تعرض به جان، مال و ناموس‌شان می‌شوند، تقدیر و تشکر می‌کنیم».

برپایه این گزارش در این مراسم از ۱۴ نفر از فرماندهان و کارآگاهان موثر در دستگیری سارقان پرونده صندوق امانات بانک ملی تقدیر شد.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت، سردار محمد قنبری رئیس پلیس آگاهی انتظامی کشور، سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی پایتخت، سرهنگ کارآگاه علی، ولی پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی جانشین پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه علی کنجوریان، سرهنگ کارآگاه حسین جوزی، سرهنگ کارآگاه محمد حسین رحیمی، سرگرد کارآگاه شیری، سرگرد کارآگاه علی صفری، سرگرد کارآگاه امیر اسدی و استوار جعفری از جمله تقدیرشدگان هستند.

گفتنی است از این افراد با اهدای لوح و پاداش نقدی قدردانی شد؛ البته برخی از این افراد نیز مفتخر به دریافت درجه تشویقی شدند.

منبع : فارس

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین