|

تاکید اعضای کمیسیون تلفیق بر پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن

در جلسه دیشب کمیسیون تلفیق مجلس ابهام شورای نگهبان به جزء 8 بند «الف» تبصره 18 لایحه بودجه 1400 درباره پرداخت 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت 1.2 میلیون واحد مسکن مورد بررسی قرار گرفت و برطرف شد و این کمیسیون بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد.

تاکید اعضای کمیسیون تلفیق بر پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن
کد مطلب : 4166

به گزارش خبرنگار تراز اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب جزء 8 بند «الف» تبصره 18 لایحه بودجه 1400 مصوب کردند بانک‌ها موظف هستند مجموعا 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت 1.2 میلیون واحد مسکن پرداخت نمایند.

از دیدگاه کارشناسان، مهمترین مزایای اجرای این مصوبه مجلس عبارتست از: 1. ایجاد اشتغال برای 3 میلیون نفر در سراسر کشور، 2. افزایش عرضه مسکن و تامین بخشی از نیاز بازار، 3. حفاظت از جان 20 میلیون نفر با نوسازی خانه‌های فرسوده، 4. تسهیل شرایط برای افزایش ازدواج و جمعیت و 5. کاهش تورم با توجه به پایین بودن معوقات بانکی و همچنین انحراف اندک تسهیلات ساخت مسکن.

با این و جود، شورای نگهبان با توجه به واکنش تلویحی بانک مرکزی به این مصوبه، ابهامی به این مصوبه وارد دانسته و اعلام کرده است که «آیا و حکم این جزء با منابع در اختیار نظام بانکی قابل اجرا است یا خیر».

در جلسه دیشب کمیسیون تلفیق مجلس این ابهام مورد بررسی قرار گرفت و برطرف شد و این کمیسیون بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد. درباره همین موضوع که یکی از مهمترین مصوبات مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 محسوب می شود، با چند نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفتگو کردیم که در ادامه آمده است:

حسین بامیری نماینده مردم لردگان در مجلس گفت: تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد. در جلسه تلفیق که با حضور یکی از حقوقدان های شورای نگهبان برگزار شد، ابهام این موضوع برطرف کردیم.

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر در مجلس با اشاره به اینکه ابهام شورای نگهبان نسبت به تخصیص ۳۶۰ هزار میلبارد تومان تسهیلات به بخش مسکن را رفع می کنیم، گفت: پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن قطعا در بودجه ۱۴۰۰ حفظ خواهد شد.

ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه حمایت از ساخت مسکن مهمترین اولویت کشور است و ابهام شورای نگهبان به منابع تامین مالی این موضوع در تبصره 18 لایحه بودجه گرفته است که آنرا رفع می کنیم، گفت: مجلس تخصیص ۳۶۰ هزار میلبارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن را با جدیت پیگیری می کند.

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ برای حل مشکل تامین مسکن مردم، مقرر کردیم بانک ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن پرداخت کنند، گفت: این موضوع با حمایت اکثریت نمایندگان مجلس تصویب شد. در ادامه فرایند بررسی لایحه بودجه، شورای نگهبان ابهامی به آن وارد کرد که در جلسه تلفیق اصلاح شد.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به ابهام جزئی که شورای نگهبان نسبت به تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن وارد کرده است، گفت: با توجه به اهمیت بخش مسکن ابهام شورای نگهبان با مشارکت کمیسیون تلفیق مجلس رفع شد. پرداخت تسهیلات ساخت به بخش مسکن از مهمترین اهداف لایحه بودجه ۱۴۰۰ است و مجلس آن را پیگیری خواهد کرد.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با تاکید بر اینکه ابهام شورای نگهبان به تبصره 18 لایحه بودجه درجلسه کمیسیون تلفیق مجلس برطرف شد، گفت: مسکن پیشران اقتصاد و زمینه ساز رونق اقتصادی است. درحال حاضر وضعیت بازار مسکن نابسامان است. دلیل اصلی این نابسامانی کمبود عرضه و رکود ساخت و ساز است. به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۰ مقرر کردیم ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن تخصیص داده شود. پرداخت این میزان تسهیلات به بخش مسکن اشتغال زایی ۳ میلیون نفری به دنبال دارد. انشالله سال آینده شاهد پرداخت این تسهیلات به مردم خواهیم بود.

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان با تاکید بر اینکه حمایت از بخش مسکن اهمیت بالایی دارد، گفت: یکی از مهمترین تبصره های بودجه ۱۴۰۰ هم تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن است. شورای نگهبان ابهامی جزئی به تبصره این موضوع (تبصره ۱۸) گرفته است که خوشبختانه رفع ابهام شد

علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به اینکه مجلس در بودجه ۱۴۰۰ باتوجه به وضعیت نابسامان مسکن، تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن را قاطعانه تصویب کرد، گفت: شورای نگهبان ابهامی را به این موضوع وارد دانسته است که در جلسه کمیسیون تلفیق برطرف شد. سال آینده با همراهی نظام بانکی این تسهیلات به مردم پرداخت خواهد شد

وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه رونق ساخت و افزایش عرضه مسکن کلید ساماندهی وضعیت موجود است، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ برای همین منظور تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن را در تبصره ۱۸ لایحه تصویب کردیم. شورای نگهبان ابهامی به این تبصره گرفته است که در تعامل با شورا حل خواهد شد. تبصره پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن مسکن به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ برای حمایت از بخش مسکن پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن را مصوب کردیم و این تبصره با ابهام شورای نگهبان مواجه شده است که قابل رفع است، گفت: حمایت از بخش مسکن مهم است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به اینکه ابهام شورای نگهبان به تبصره ۱۸ لایحه بودجه رفع شده است، گفت: سال ۱۴۰۰ بانک ها حداقل باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن پرداخت کنند. پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مطالبه مجلس از دولت است و باید پیگیری شود

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه ابهام شورای نگهبان به تبصره 18 لایحه بودجه 1400 در جلسه کمیسیون تلفیق حل شد، گفت: تخصیص ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت به بخش مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۰، خواسته نمایندگان مجلس و در راستای حل مشکل مسکن مردم است. سال آینده تسهیلات مذکور باید به مردم پرداخت شود.

انتهای پیام/


دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین