|

قیمت مسکن | قیمت مسکن تهران | قیمت مسکن پایتخت

افزایش شدید و چشمگیر قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن در تهران دچار افزایش مجدد شد!

افزایش شدید و چشمگیر قیمت مسکن در تهران
کد مطلب : 34859

در سال جاری به طور محسوسی از شتاب رشد بازار مسکن در تهران و کل کشور کاسته شده است؛ آمار نشان می‌دهد که تورم ملکی در پایتخت از ۹۴ درصد در اسفند ۱۳۹۹ به ۱۶ درصد در پایان سال گذشته و ۳۸ درصد در مرداد سال جاری رسیده که بخش قابل توجهی از این رشد در شش ماه اخیر اتفاق افتاده است.

بازار مسکن کل کشور پس از ثبات نسبی طی سال گذشته در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر تحرک این بازار در پایتخت قرار گرفته، هرچند رشد شش ماهه و سالیانه آن به ترتیب ۵.۲ درصد و ۵.۴ درصد کمتر از تهران بود. بررسی‌ها نشان می دهد تورم مسکن در شش ماهه ابتدای سال جاری در شهر تهران ۲۲.۲ درصد و در کل کشور ۱۷ درصد بوده است.

تورم نقطه به نقطه سالیانه در شهر تهران نیز ۳۸ درصد و در کل کشور ۳۲.۶ درصد به ثبت رسید. این نشان‌دهنده شتاب تورم مسکن در تهران طی شش ماهه اخیر است. شش ماهه دوم سال گذشته قیمت خانه در تهران به طور متوسط ۱۰.۷ درصد افزایش یافت؛ در حالی که در نیمه اول امسال این عدد به ۲۲.۲ درصد رسید.

سال گذشته بازار مسکن در شهر تهران تحت تاثیر انتخابات و انتظارات کاهشی در ثبات قرار داشت. رشد سالیانه قیمت مسکن پایتخت در پایان سال گذشته به ۱۶ درصد رسید که کمترین مقدار از سال ۱۳۹۷ به بعد بود. مضافا اینکه ۶.۲ درصد از این عدد فقط در ماه اسفند اتفاق افتاد که از تحرکات سنتی این بازار در پایان سال و آغاز انتظارات افزایشی حکایت داشت.

آمار گویای آن است که رشد نقطه به نقطه سالیانه قیمت مسکن در شهر تهران طی سالهای ۱۳۹۷ تا۱۴۰۰ به ترتیب ۸۵ درصد، ۴۴ درصد، ۹۴ درصد و ۱۶ درصد بوده است. مرداد امسال این عدد به ۳۸ درصد رسید. از ابتدای سال جاری نیز تورم ماهیانه مسکن در تهران در فروردین به منفی ۲.۴ درصد، اردیبهشت ۶.۱ درصد، خرداد ۸.۴ درصد، تیر ۵.۸ درصد، مرداد ۲.۵ درصد و طبق آمار غیررسمی در شهریور به ۱.۸ درصد رسیده است.

اگرچه از نوسانات بازار مسکن شهر تهران در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که در مقاطعی قله رشد ۱۰۰ درصدی رشد سالیانه را لمس کرد، تا حد زیادی کاسته شده، بازار مسکن در مقایسه با سال گذشته دچار رکود تورمی شده است.

طی یک سال گذشته منتهی به مرداد امسال قیمت مسکن در تهران ۳۸ درصد رشد داشته که ۲۹ درصد آن در شش ماه گذشته اتفاق افتاده است. در واقع شتاب تورم خانه در پایتخت از اسفند سال گذشته که به یکباره بازار با افزایش ۶.۲ درصدی در مقایسه با بهمن مواجه شد، افزایش یافته اما به تدریج از تیرماه روند نزولی به خود گرفت.

در کل کشور اما آمار و ارقام، ریزنوسانات شش ماهه اخیر را به تصویر می‌کشد. از فروردین تا شهریور سال جاری قیمت مسکن در ایران به ترتیب ۲.۱ درصد، ۲.۵ درصد، ۲.۳ درصد، ۳.۸ درصد، ۲.۸ درصد و ۳.۵ درصد افزایش یافت. تورم شش ماهه مسکن در ایران ۱۷ درصد و سالیانه ۳۲.۶ درصد بوده است. اعداد و ارقام گویای آن است که در ماههای خرداد و شهریور امسال بازار رشد بیشتری را تجربه کرده است.

طبق آمار بانک مرکزی در مردادماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به ۴۲.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. آمار غیررسمی از افزایش ۱.۸ درصدی قیمت در شهریورماه حکایت دارد. در صورتی که این رقم صحیح باشد بازار ملک در پایتخت به کمترین میزان رشد خود از فروردین ماه سال جاری تا کنون رسیده است.

با توجه به رفتار بازار مسکن در سال‌های گذشته که معمولا در ماههای مهر تا دی، بازار در ثبات نسبی قرار می‌گیرد انتظار می‌رود در چهار ماه مذکور از تورم ملکی در تهران و کل کشور کاسته شود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین