|

امکان مقابله با قاچاق و پولشویی در قانون پایانه‌های فروشگاهی

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان روند اخذ مالیات در کشور را عادلانه و شفافیت مبادلات اقتصادی را ایجاد می‌کند.

امکان مقابله با قاچاق و پولشویی در قانون پایانه‌های فروشگاهی
کد مطلب : 39659

مجتبی یوسفی با اشاره به ویژگی‌های قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بیان کرد: این قانون به جهت شفافیتی که باید در مراودات اقتصادی و کالایی لحاظ می‌شد، به تصویب رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضرورت دارد تا در قبال اجرای این قانون مراقب کسب و کار‌های کوچک باشیم، اضافه کرد: ما نباید همه صنوف را متمول ببینیم اتفاقا بازاریان، صنوف و تولید‌کنندگان خُرد همیشه در موضوعات مالیاتی خوش حساب بوده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گلایه برخی از کسب و کار‌های خرد در زمینه‌های مالیاتی باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: با این حال و طبق آمار‌هایی که بنده مطالعه کردم بیش از ۷ میلیون دستگاه کارت خوان وجود دارد که مشخص نیست صاحب اصلی این حساب‌ها چه کسانی است.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موارد به خوبی نشان می‌دهد که این افراد قانون‌دانانِ قانون‌شکن هستند و دست به سواستفاده‌گری می‌زنند، بنابراین این قانون می‌تواند به شفافیت اقتصادی کمک کند.

وی بیان کرد: اجرای صحیح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان باید به جد پیگیری شود و این قانون باید مرحله به مرحله به جلو پیش رود، این قانون می‌تواند روند اخذ مالیات در کشور را عادلانه کند و شفافیت مبادلات اقتصادی را در کشور ایجاد کند. همچنین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی کمک می‌کند تا شفافیت در حوزه اقتصادی رخ دهد و از برخی سواستفاده‌گری‌ها، ایجاد رانت ها، قاچاق و پولشویی جلوگیری شود؛ بنابراین گزارش ضرورت اصلاح ساختار مالیاتی کشور موضوع جدیدی نیست و همواره در کشور ما مطرح بوده است. بررسی‌های دانشگاهی و تحقیقاتی فراوانی در این زمینه صورت گرفته است و دولتمردان مختلف نیز در مورد لزوم اصلاح این ساختار سخن گفته اند.

متاسفانه تا کنون در عمل شاهد اتفاق خاصی در حوزه مالیاتی کشور نبوده ایم، به طوری که فرار مالیاتی، معافیت‌های مالیاتی غیرضرور و فعالیت‌های زیرزمینی به کاهش وصول درآمد‌های مالیاتی بالقوه منجر شده و اداره کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند.

از مهمترین اهداف هر نظام مالیاتی کارآمد، اخذ مالیات به شیوه‌ای عادلانه و ایجاد شفافیت مالی اقتصادی در جامعه است، سازمان امور مالیاتی ایران نیز طی سال‌های اخیر اهداف کلانی را در این حوزه در چارچوب اجرای قوانین مالیاتی دنبال کرده است.

شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی آثار بسیار مهمی از جمله هوشمندسازی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف تشخیص مالیات علی الرأس، پرداخت مالیات منطبق با درآمد و با رویکرد برابر و همچنین تکریم مودیان مالیاتی و افزایش رضایت آن‌ها را به دنبال دارد.

به منظور دستیابی به این اهداف دولت سیزدهم اقدام به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کرد؛ کارشناسان اعتقاد دارند این سامانه به خاطر اشراف اطلاعاتی که به دست می‌آورد، می‌تواند در راستای بهبود سازوکار مالیات ستانی کشور موثر باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین