|

بورس | فرابورس | عرضه اولیه بورس

وضعیت بورس در 12 شهریورماه | موج صعودی بورس

این روزها شاخص کل بورس پایتخت خود را روی محدوده ۵۰ درصدی فیبوناچی قرار داده است و نیمی از موج صعودی قبلی خود را اصلاح کرده است.

وضعیت بورس در 12 شهریورماه | موج صعودی بورس
کد مطلب : 34743

بورس تهران هفته قبل را بی رمق تمام کرد و برای معامله‌گران دلچسب نبود. در عین حال در میان این بی‌رمقی می‌توان نمادهایی را پیدا کرد که بازدهی خوبی را برای سهامدارن خود به ارمغان آورده‌اند.

نماد شپاکسا به عنوان برترین نماد در بازدهی از ابتدای شهریور ماه تا کنون بوده و حدود ۲۰ درصد بازدهی داشته است.دیگر نماد بورس تهران که از ابتدای شهریور ماه تا پایان هفته پیش بازدهی خوبی را کسب کرده نماد فرآور بوده که در رقابت با شپاکسا خودش را به حوالی بازدهی ۲۰ درصدی رسانده است

اما در فرابورس تهران هم نماد های ثرود و ثغرب به ترتیب با ۲۱ و ۲۰ درصد بازدهی مثبت همراه شدند.

در سمت مقابل نماد غاذر با منفی ۱۷ درصد در بین اهالی بورسی و نماد پخش هم با افت ۵ درصدی در بین اهالی فرابورسی بدترین عملکرد را برای هفته ابتدایی شهریور ماه رقم زدند تا بازار وارد هفته دوم شهریور ماه شود.

اما با نگاه به شاخص بورس و بررسی آن می‌توانیم یک الگوی هارمونیک را در شاخص کل در تایم‌فریم زمانی بلند مدت پیدا کنیم. شاخص در یک کانال صعودی قرار دارد که به خط میانی کانال واکنش نشان داده و مسیر اصلاحی را انتخاب کرده است. 

اما برای این الگوی هامونیک و یا بهتر بگویم برای موج رشدی بازار که از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه‌دار بود می‌توان اهداف فیبوناچی روی ۳۸ درصد ، ۵۰ درصد و ۶۱ درصدی را در نظر گرفت. رسیدن یا نرسیدن شاخص کل به این اهداف مد نظر ما نیست و تنها به اهداف استانداری که برای موج ها و الگوها تعریف شده است اشاره می‌کنیم .

حالا چند وقتی است که شاخص خود را روی محدوده ۵۰ درصدی فیبوناچی قرار داده است و نیمی از موج صعودی قبلی خود را اصلاح کرده است.

در تایم‌فریم کوتاه‌تر می‌توانیم یک الگوی هارمونیک کوچک‌تر دید. جایی که بازار شروع به ریزش کرده است یعنی همان اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ تا هفته اول شهریور ماه.

بازهم در تایم کوتاه‌تر می‌توانیم به یک الگوی کلاسیک احتمالی اشاره کنیم و بگویم در صورت تایید این الگو شاهد رشد شاخص هستیم. اما در صورت از دست رفتن سطح حمایتی مدنظر و به طور کلی سطح حمایتی میانگین ۲۰۰ روزه شاخص شاهد افت در بازار خواهیم بود.

تمامی این عوامل نشان از اصلاح بازار برای روزهای آتی است اما کافی است تا اخبار و حوادث گوناگونی رخ دهد تا همه معادلات را برهم زند. و باید همیشه این موضوع را مد نظر داشت که «تنها چیزی که ثابت می‌ماند، تغییرات است».

در کنار بررسی نموداری باید عوامل بنیادی بازار را هم مد نظر داشت که برای هر صنعت و گروه متفاوت است. عواملی چون داستان برجام که می‌توان آن را در سه سناریو عدم وقع، احیای برجام و یا حفظ وضع موجود مورد بررسی قرار داد

عاملی که روی تأمین مواد اولیه وارداتی شرکت‌ها، هزینه نقل وانتقال ارز ، هزینه‌های حمل و نقل‌های بین المللی و داخلی، تخفیفات و نحوه فروش شرکت‌های صادرات‌محور و نرخ دلار اثرگذار است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین