|

بیمه | بیمه عمر | بیمه تامین اجتماعی

وضعیت بیمه روستائیان و عشایر | شرایط بازنشستگی صندوق اجتماعی چگونه است؟

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایران و کشاورزان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که بالغ بر ۳۰ میلیون نفر هستند.

وضعیت بیمه روستائیان و عشایر | شرایط بازنشستگی صندوق اجتماعی چگونه است؟
کد مطلب : 34735

 مهدی امیری پور: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، یک صندوق اجتماعی است که به منظور خدمات درمانی و بازنشستگی به جامعه هدف خود یعنی کشاورزان، روستاییان و عشایر درسال ۱۳۸۴ ایجاد شد.هدف از این راه اندازی این صندوق اجتماعی،  جلوگیری از گسترش فقر و ارائه خدمات بیمه اجتماعی به جامعه هدف است که در نهایت منجر به تقویت جایگاه اجتماعی افراد خواهد شد.برهمین اساس به منظور آشنایی هرچه بیشتر با خدمات این صندوق اجتماعی امروز با بیت الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت‌وگو کردیم؛ متن ذیل حاصل این گفت‌وگو است: 

*جامعه هدف ۳۰میلیونی صندوق اجتماعی

فعالیت‌های صندوق اجتماعی را تشریح  و بفرمایید اقتضای تشکیل چنین صندوقی چه بود؟

صندوق بیمه اجتماعی صندوقی کاملاً اجتماعی است، یعنی جامعه هدف آن روستاییان، عشایران و کشاورزان کل کشور است به اضافه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر،  این نشان می‌دهد که جامعه هدف بسیار بزرگی دارد و حدود یک سوم جمعیت کشور جامعه هدف این صندوق به شمار می آیند که حدود ۳۰ میلیون نفر می‌شود چرا که سن ورود به صندوق ۱۸ سال و حداکثر سن نیز ۵۰ ساله است.

صندوق براساس رسالتی که دارد جامعه هدف خود را تحت پوشش خود قرار می‌دهد،براین اساس روستائیان،کشاورزان و عشایر تحت پوشش این صندوق قرار گرفته و بیمه می‌شوند، فلسطه وجودی این صندوق با منویات امامین انقلاب و تأکیدات ویژه حضرت امام(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب درباره رسیدگی به این اقشار است، از سویی دیگر اصل ۲۹ قانون اساسی اشاره‌ای به برخورداری مردم از تأمین اجتماعی دارد و مبنای تشکیل صندوق همین علل است تا آنکه این صندوق در سال۱۳۸۴ تأسیس شد و به عبارتی مولود نظام جمهوری اسلامی ایران است.

*بیمه شدگان ما تأمین‌کنندگان امنیت غذایی هستند

جامعه هدف شما چگونه می‌توانند عضو بیمه صندوق اجتماعی شوند و چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌دهید؟

کسانی که کارمند هستند دارای بیمه اجباری بوده و کارگران نیز از طریق کارفرمایان بیمه اجباری هستند، اما در این صندوق بیمه اختیاری بوده و کارفرما نیز دولت است چرا که بیمه شدگان این بخش مولد و تأمین کنندگان امنیت غذایی نیز هستند و باید از پوشش بیمه اجتماعی برخوردار باشند، این به نظر بنده یکی از اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی است.

حرکت صندوق براساس تحقق عدالت اجتماعی صورت گرفته است، این صندوق در راستای عدالت اجتماعی حرکت می کند و رهبر معظم انقلاب نیز تأکید ویژه ای دارند به ویژه در بیانه گام دوم انقلاب که بر عدالت اجتماعی تأکید دارند. در واقع یکی از مؤلفه‌ها بیمه‌های اجتماعی است و اگر جامعه هدف ما بیمه شوند از امنیت شغلی برخوردار خواهند بود؛ این در حالی است که عدم حمایت بیمه‌ها از جامعه هدف این صندوق می‌تواند پدیده فقر سالمندی را ایجاد کند.

این صندوق اجتماعی خدمات دیگری هم دارد، مستمری می دهد، مستمری ناشی از فوت و مستمری ناشی از کارافتادگی پرداخت می‌کند، در این صندوق نقل و انتقال سوابق نیز انجام می‌گیرد، ما هم  به طرفی می‌رویم که خدمات کامل تر شود و بتوانیم رضایتمندی جامعه هدف را جلب کنیم.

*شتاب در آهنگ حرکت صندوق

حرکت صندوق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صندوق، آهنگ خیلی پرشتابی نداشته است بلکه‌آرام بوده اما با استقرار دولت انقلابی شتاب بیشتری گرفته است، چرا که دولت، نگاه تحولی دارد، ما هم مکلفیم براساس رسالت و برنامه‌ها، در راستای سیاست‌های دولت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی حرکت خود را پرشتاب و تحولی کنیم.

صندوق، آهنگ خیلی پرشتابی نداشته است بلکه‌آرام بوده اما با استقرار دولت انقلابی شتاب بیشتری گرفته است، چرا که دولت، نگاه تحولی دارد

 ما واقعا در این مدت توانسته ایم شاهد افزایش چشمگیری از آمار بیمه شدگان در این صندوق باشیم، ما سطوح در آمدی صندوق را که از زمان تأسیس افزایش زیادی نداشته، افزایش دادیم و براساس مبتنی بر واقعیت و مباحث علمی سطوح درآمدی این صندوق را تا ۶۰ درصد افزایش دادیم.

سطوح درآمدی ۸گانه یعنی در هر سطح که حق بیمه را بیمه شده پرداخت می کند، دولت ۲ برابر آن را پرداخت می‌کند،این نگاه دولت است، حقیقتا در افزایش سطوح در آمدی باید از دولت قدردانی کرد، ما پیشنهاد دهنده بودیم و از سطوح درآمدی دفاع کردیم.

کارگزاران ما نقش مهمی در جذب بیمه شدگان و رشد و بالندگی صندوق ایفا کرده‌اند، آنها خط مقدم صندوق هستند و به صورت کارمزدی فعالیت می‌کنند به طوری که هر چقدر میزان سطوح درآمدی افزایش یابد میزان حقوق آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت، این باعث ثبات و پایداری شغلی این نیروها خواهد شد تا  بتوانند در دفاتر خود شاغلین بیشتری داشته باشند.

*تدوین سند راهبردی ۵ ساله صندوق

گویا اخیراً سند راهبردی و افق ۵ ساله صندوق اجتماعی را تدوین کرده‌اید، اهداف سند را تبیین بفرمایید.

با تلاش معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و استانی و کارگزاران برتر، برنامه راهبردی ۵ ساله صندوق را تدوین کردیم، این سند کاملا علمی و افق ۱۴۰۵ را کاملا نشان می دهد که با چه معیاری حرکت می‌کنیم، درافق ۱۴۰۵ این صندوق کاملا صندوقی پویا، الگوی مدیریتی کارآمد و قوی خواهد بود که به سایر صندوق‌ها تجربیات خود را ارائه خواهد داد.

منابع انسانی صندوق کاملاً توانا و پویاست، حدود ۳۰۰ نیرو در تمام کشور در حال فعالیت هستند و این نشانگر چابکی صندوق است، براساس مدل انسانی و منابع انسانی، در بین دستگاههای دولتی رتبه اول را به دست آورد.

۳۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه می‌شوند

 نقش تفاهم نامه‌ها در شناساندن هرچه بیشتر صندوق را چگونه می‌بینید؛ آیا در این راه گام‌هایی برداشته‌اید؟

 ما تفاهم نامه‌های بسیاری داشته ایم، تلاش کردیم با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همکاری مشترک داشته باشیم، این معاونت بسیار نقش کلیدی دارد و جامعه هدف ما مشترک است، این تفاهم نامه موتور محرکه ای است که می‌تواند صندوق را در جهت گسترش بیمه اجتماعی کمک کند.

با سازمان عشایر کشور نیز تفاهم نامه ای امضاء کردیم، جامعه هدف ما بخشی از آن عشایر است و سازمان امور عشایری نقش متعددی در خدمات رسانی دارد، این تفاهم نامه نیز می‌تواند در رسیدن به اهداف مشترک ما را یاری کند.

از سوی دیگر با سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور نیز تفاهم نامه ای داشتیم که می توانیم از ظرفیت دهیاری‌ها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جامعه هدف ما هستند استفاده کنیم، این تفاهم نامه نیز مهم است، ۲ تفاهم نامه دیگر بسیار بزرگ است که قابل عملیاتی شدن است. یکی از تفاهم نامه‌ها با اتحادیه کارگران فصلی و شاغلین فصلی و ساختمانی است که براساس این تفاهم نامه بناست ۳۰۰ هزار نفر از اعضای این اتحادیه عضو صندوق شوند. ما همچنین با اتحادیه موسسات قرآنی عترت(ع) تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم تا ۳۰ هزار  مربی قرآنی فاقد بیمه، تحت پوشش بیمه این صندوق قرار گیرند.

 یکی از تفاهم نامه‌ها با اتحادیه کارگران فصلی و شاغلین فصلی و ساختمانی است  قرار است۳۰۰ هزار نفر از اعضای این اتحادیه عضو صندوق شوند

ما برای اولین بار اجلاس سراسری بسیار گسترده ای برگزار کردیم، در این اجلاس از شخصیت های سیاسی و فرهنگی دعوت کردیم، این اجلاس در قالب ۷ کارگروه تخصصی تشکیل شده بود و در آن ۲ روز شخصیت‌ها درباره بحث‌های محرومیت زدایی سخنرانی کردند و چندین استاندار و نماینده مجلس در این نشست حضور داشتند.

جذب یک میلیون بیمه شده جدید 

برای تبیین و آشنایی هرچه بیشتر مردم چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 این صندوق به تازگی وارد سن ۱۷ سالگی شده است،عمر بسیار طولانی نداشته و جوان است، از آنجایی که جوان است مردم کمتر آن را می شناسند، رسالت ما این است که صندوق را تبیین کنیم، هر چقدر این صندوق را بیشتر بشناسند، هرچه روش های نوین این صندوق را تبیین کنیم و به جامعه هدف کشاورزان، روستاییان و عشایر غیور و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر بیشتر بشناسانیم می‌تواند به آمار بیمه شدگام صندوق کمک کند.

 برای تبیین این صندوق نیازمندیم تا همه دستگاه ها به ما کمک کنند، انتظار داریم که در این راستا استانداران، فرمانداران، دهیاران و بخشداران به ما کمک کنند، این کمک ها می تواند موثر باشد، کمک ائمه جمعه استانها و شهرهای کشور موثر است، ما به هر استانی که سفر می‌کنیم توفیق داریم که با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جامعه دیدار داشته باشیم، با استاندارها دیدار داشته باشم، کما اینکه تاکنون چندین سفر استانی را به شهرها و استان‌های کشور داشته ایم و تفاهم نامه ای با استانداران امضا کرده ایم.

در این سفرهای استانی با کارگزاران در استان‌ها گفت وگو می‌کنیم، نظرات آن‌ها را می‌شنویم، برای اولین بار ستاد راهبردی در استان‌ها با حضور استانداران تشکیل می شود، اولین ستاد راهبردی در استان کردستان تشکیل شد که تمام فرمانداران، بخشدران در آن حضور داشتند، این بیانگر آن است که در تبیین تلاش‌هایی در حال شکل گیری است.

ما شاهد آغاز به کار قرارگاه کرامت با رمز مقدس یا علی بن موسی الرضا(ع) بودیم که این اقدام تحولی است، امیدواریم در مدت یکسال آینده بتوانیم یک میلیون بیمه شده جدید جذب کنیم، این آمار معادل ۱۰ سال کار است و باعث می‌شود که در استانهای کشور تکاپوی خاصی رخ دهد.

امیدواریم در مدت یکسال آینده بتوانیم یک میلیون بیمه شده جدید جذب کنیم، این آمار معادل ۱۰ سال کار است و باعث می‌شود که در استانهای کشور تکاپوی خاصی رخ دهد

دولت بودجه بیمه درمانی را به صندوق واگذار کند

 خدمت بیمه‌ای در صندوق اجتماعی چگونه است؟

 سازمان بیمه سلامت مکلف است که به تمام آحاد جامعه هدف ما  خدمت درمان ارائه کند، این سازمان خدمات پایه ارائه می‌دهد، دولت برای امر سلامت حمایت های خوبی ارائه می کند،اما طبق اساسنامه ما نیز می‌توانیم درمان ارائه دهیم، اما چون بودجه درمان طبق سنوات گذشته به بیمه سلامت واگذار می‌شد، ما بودجه ای برای درمان نداریم، اما درصددیم تا با دولت و مجلس رایزنی‌هایی صورت بگیرد و اگر چنانچه بودجه درمان را به تعداد بیمه شدگان به ما واگذار کنند حتماً ما خدمات با کیفیت درمان ارائه می‌دهیم، با این اقدام می‌توانیم با بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و درمانگاه‌ها اخذ قرارداد کنیم که به آن خرید راهبردی نیز می‌گویند، در عوض نیز دفترچه های با کیفیتی در اختیار بیمه شدگان قرار می دهیم. این جزء برنامه آتی ما است.

*ارائه آزمایشی بیمه تکمیلی به بیمه شدگان صندوق اجتماعی

آیا موضوع بیمه تکمیلی را برای جامعه هدف خود  پیگیری می‌کنید؟

موضوع بیمه تکیملی در حال پیگیری است، با چندین شرکت بیمه ای در حال رایزنی هستیم تا بیمه تکمیلی ارائه شود، فرآیندهایی برای این اقدام لازم است که دنبال می شود، ما اولین مرحله به بازنشستگان بیمه تکمیلی ارائه می‌کنیم اما از آنجایی که این بیمه اختیاری است باید بازنشستگان رضایتمندی را اعلام کنند که می‌توانند بخشی از آن حق بیمه تکمیلی را پرداخت کنند. با شرکتی که می‌تواند به ما خدمت دهد مذاکره کرده ایم. این بیمه تکمیلی بسیار مهم است و اگر موفق عمل کنیم بعدا می توانیم به سایر بیمه شدگان تعمیم دهیم.

ما به بازنشستگان بیمه تکمیلی ارائه می‌کنیم اما از آنجایی که این بیمه اختیاری است باید بازنشستگان رضایتمندی خود را اعلام کنند

 

 ۹۰درصد کارها انجام شده و امیدواریم بیمه تکمیلی را برای بازنشستگان ارائه دهیم. این در ظرفیت اساسنامه ما آمده است که به بیمه پایه و بیمه تکمیلی و درمان نگاه ویژه داشته باشیم.

*بیمه شدگان صندوق اجتماعی چگونه بازنشسته می‌شوند؟ 

شرایط بازنشستگی در این صندوق چگونه است؟

ورود کسانی که می‌خواهند عضو صندوق شوند ۱۸ سال است، حداکثر سن برای عضویت در صندوق نیز۵۰ سال و سن بازنشستگی نیز ۶۵ سال است. اگر کسی از همان بدو ۱۸ سالگی وارد صندوق شد باید تا همان ۶۵ سالگی بماند تا بازنشسته شود، اینجا یک خلاء قانونی وجود دارد که به آن اصلاحات پارامتری هم می‌گویند، این جز برنامه‌های ما است که باید اصلاح شود.

کسانی که بازنشسته شوند چقدر می‌گیرند، این بسته به نوع سطوح درآمدی آنها دارد که ۸ گانه است، در هر سطح، حق بیمه متفاوت است، دولت هم ۲برابر هزینه را پرداخت می‌کند، امسال سطح یک ما با فرض اینکه یک فرد یک میلیون درآمد داشته باشد ۵درصد حق بیمه او ۵۰ هزار تومان می شود و دولت ۲برابر آن را می‌دهد که با ۱۵۰هزار تومان می تواند خود را بیمه کند.

 

از طرفی دیگر بالاترین سطح ۸ است که با فرض درآمد یک فرد ۲ میلیون و۶۶۰ هزار تومان باشد، ۵درصد آن ۱۳۳هزار تومان می شود که دولت دو برابر آن را پرداخت می‌کند، در هر سطح حقوق آن را می‌گیرد، در سطح یک، بیمه شده یک میلیون تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند، در سطح ۲، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، در سطح ۸؛ ۲ میلیون و ۶۶۰هزار تومان حقوق بازنشستگی می‌تواند دریافت کند.

ما سطوح در‌آمدی را بالا می بریم دلایلش آن است که می‌خواهیم به سمت کفایت مستمندی حرکت کنیم. اگر بتوانیم سطوح درآمدی را هرساله افزایش دهیم، کفایت مستمری حرکت می‌کند و افزایش می‌یابد.

فارس: بازنشستگی پیش از موعد در صندوق اجتماعی چگونه است؟

در این باره ما منتظر پاسخ رسمی مجلس هستیم باید معاونت حقوقی مجلس به ما پاسخ بدهد که بازنشستگی پیش از موعد ادامه داشته باشد یا منقضی شود! ما در کل کشور حدود  ۱۵۹ هزار بازنشسته داریم، بازنشستگی پیش از موعد حدود ۵۰هزار نفر است، بازنشستگی سالمندی ۲۰هزار، بازماندگان فوت ۸۰هزار و ازکار افتادگی ۷۹ نفر است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین