|

بیمه | بیمه عمر | بیمه تامین اجتماعی

بیمه رایگان برای ۶ میلیون ایرانی | تحول در حوزه سلامت دولت سیزدهم

بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی از سوی دولت سیزدهم که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند مهمترین تحولی است که در کشور در حوزه نظام بیمه سلامت رخ داد.

بیمه رایگان برای ۶ میلیون ایرانی | تحول در حوزه سلامت دولت سیزدهم
کد مطلب : 34711

در واقع این افراد به سازمان بیمه سلامت معرفی شدند و از هفدهم اردیبهشت‌ماه، تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند.

براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین‌نامه اجرایی آن، همه شهروندان فاقد بیمه پایه، جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان، توانستند نسبت به بیمه خود و خانواده اقدام کنند.

 بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش قرار گرفته و این سه دهک توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شدند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

یکی از سیاست‌ها و استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توجه به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد بود تا با این اقدام بتواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند که در این مسیر برقراری «بیمه رایگان» افراد فاقد بیمه از مهمترین اقداماتی بود که به اجرا گذاشته شد

گسترش چتر بیمه‌ای و پوشش بیمه همگانی به عنوان دو موضوع مهمی بود که در این دولت مورد توجه قرار گرفت تا ضمن افزایش تعداد افراد بیمه شده در کشور، گام مهمی برای بیمه شدن افراد فاقد بیمه در کشور نیز برداشته شود که به همین منظور ۶ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده بودند که نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آنها اقدام کند. در نشست علنی ۱۱ اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱  نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد و برای ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین فهرست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمه‌ای و حذف داروهای غیرهزینه‌ اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص داروهای گران‌قیمت اقدام کند. 

زمانی که موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو مطرح شد، به موازات آن بحث برقراری بیمه رایگان برای افراد فاقد بیمه نیز قوت گرفت در مدتی کوتاه با تصمیم جدی دولت امکان بیمه برای پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن از هموطنان فراهم شد.

برای بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، لیست این افراد در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجود بود که به همین منظور این وزارتخانه برای دریافت خدمات بیمه درمانی این فهرست را به سازمان بیمه سلامت ارسال کرد و افراد دیگری هم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، با مراجعه به سایت «شهروندی بیمه سلامت» می‌توانند نسبت به درخواست پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند. اگر براساس استعلام از وزارت رفاه، افراد جزو سه دهک پایین جامعه باشند، بیمه سلامت آنها را رایگان بیمه می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین