|

بورس | فرابورس | عرضه اولیه بورس

پیش بینی بازار بورس امروز | فروکش شاخص های هم وزن

معاملات روز شنبه مطابق انتظارها نبود و شاهد فشار فروش در کلیت بازار بودیم؛ بلاتکلیفی برجامی و خروج معامله گران کوتاه مدت دو سناریوی احتمالی برای بازار منفی روز شنبه است. با توجه به کاهش دلار به کانال ۲۸ هزار تومان در معاملات روز شنبه، در صورتی که هر کدام از این تحلیل ها درست باشد، در بازار امروز به نظر می رسد دوباره شاهد تاخت و و تاز ریالی ها باشیم.

پیش بینی بازار  بورس امروز | فروکش شاخص های هم وزن
کد مطلب : 34710

 آخرین جلد از داستان برجام هنوز چاپ نشده و نویسندگان آن در حال ادیت کردن هستند؛ اما پیش نویس هایی که به نقل از منابع آگاه منتشر می‌شود فعلاً حاکی از پایان مثبت آن است. شاید همین تحلیل ها باشد که دلار را در معاملات روز شنبه به کانال ۲۸ هزار تومان پایین کشید. معمولاً گفته می شود که دلار باهوش ترین بازار ایران است و وقایع سیاسی را درست پیش بینی می کند؛ اگر این گزاره درست باشد، برجام نزدیک تر از همیشه است و این یعنی باید در تحلیل ها وزن بیش‌تری را به احیای توافق هسته ای بدهیم.

در این شرایط بازار به کدام سو می رود؟

شاید بورس هفته گذشته مانوری برای بازار پس از برجام باشد؛‌ یعنی اقبال به نمادهای ریالی و فشار عرضه در نمادهای دلاری. اما باتوجه به اینکه وزن نمادهای دلاری در بازار بیش‌تر است باید منتظر اصلاح شاخص کل باشیم. با این وجود کلیت بازار به ویژه گروه های بانکی،‌خودرویی و حمل و نقل معاملات مثبتی را احتمالاً تجربه می کنند. به بیان دیگر اصلاح شاخص کل و صعود شاخص هم وزن محتمل ترین سناریوی پس از برجام است.

معاملات روز شنبه گروه های خودرویی و بانکی هم تاییدی بر این سناریو هستند؛ جایی که هر چند فشار عرضه نسبت به روز های گذشته افزایش پیدا کرده بود اما در قیمت های پایین شاهد افزایش قابل توجه حجم معاملات و تقاضا بودیم. همین موضوع منجر شد که یکی از تحلیل های مرتبط با چرایی افزایش فشار فروش در این گروه ها به خروج نوسانگیران و معامله گران کوتاه مدتی باشد. 

خودرویی ها به نظر می رسد که شرایط بهتری را داشته باشند؛ چرا که علاوه بر برجام،‌ اخبار مربوط به تعدیل قیمت گذاری دستوری و مجوز افزایش قیمت محصولات آن ها بیش از گذشته به گوش می رسد.

اما فلزی ها شرایط خوبی را پشت سر نمی گذارند و با توجه به شرایط بازارهای جهانی و تعلیق نماد فولاد احتمالا شاهد فشار فروش بالا در این گروه باشیم.

پالایشی ها هرچند روز شنبه معاملات نسبتاً سبزی را پشت سر گذاشتند اما شاید سایه دلار ۲۸ هزار تومانی،‌معاملات منفی را برای آن ها رقم بزند. البته میان گروه های دلاری،‌ احتمالا کم ترین اصلاح هم مربوط به همین گروه باشد. با این وجود انتظارات پس از  برجام حداقل در کوتاه مدت این گروه را هم منفی خواهد کرد.

پتروشیمی ها هم احتمالا امروز با تشدید فشار فروش همراه شوند و یکی از تاثیرگذارترین گروه ها در کاهش شاخص کل باشند.

آنچه که مشخص است فعلاً دور دور ریالی هاست مگر آنکه ورق در دقیقه ۹۰ برگردد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین