|

مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته
کد مطلب : 33055

تفاهم‌نامه همکاری بین بازار سرمایه ایران و بانک مرکزی یمن

صبح روز دوشنبه، ۳۰ خرداد، در ساختمان مرکزی سازمان بورس و اوراق ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان و هاشم اسماعیل رئیس کل بانک مرکزی یمن با موضوع ایجاد سازمان بورس این کشور امضا شد. از اصلی‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به تامین زیرساخت‌ برای ایجاد بازار سرمایه یمن اشاره کرد که ایران در چند سطح به ارائه خدمات مشورتی و مشاوره‌ای، خدمات فنی و ساختار و خدمات مشاوره‌ای برای الگوی فقهی اعلام آمادگی کرده است.

مشاهده کل خبر

۱۴۰۱: برگزاری چند نوبت آزمون‌ استخدامی‌ برای جذب نیروی متخصص

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جذب نیروهای متخصص در سال جاری، اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف به‌کارگیری نیروهای متخصص و توانمند و همین طور جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور که تمایل دارند در این سازمان مشغول به کار شوند، اقدام به برگزاری آزمون‌های استخدامی کرده است. حسن فرج زاده ادامه داد: از این‌روی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های تخصصی مشتمل بر رشته‌های حسابداری و مدیریت مالی و اقتصاد، فناوری اطلاعات، امنیت فناوری اطلاعات، تمامی گرایش‌های رشته حقوق و منابع انسانی که از شرایط اختصاصی لازم برخوردار هستند، می‌توانند نسبت به ارسال درخواست استخدام خود اقدام کنند.

مشاهده کل خبر

تغییر دامنه نوسان در شرایطی پایدارتر عملی می‌شود

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش چشم‌انداز اقتصاد ۱۴۰۱ و فرصت‌های پیشرو به بررسی عوامل افزایش دهنده نقدشوندگی پرداخت و گفت: در سهام شرکت‌های بازار پایه، نمادهایی بودند که بیش از یک سال در صف فروش قفل بودند که بنا به عوامل مختلف بازاری، اقتصادی یا بنیادی نیازمند تعدیل قیمت بودند؛ بنابراین این طرح از اواخر آذر ماه سال گذشته مطرح شد که حجم مبنا برای شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ روز در صف خرید یا فروش هستند، برای افزایش نقدشوندگی بازار حذف شوند تا سهامداران به راحتی بتوانند به معامله بپردازند. علی سرزعیم، اقتصاددان نیز در بخش دیگری از این سمینار بیان کرد: با توجه به متغیرهای کلان، اقتصاد ایران در مسیر احیا است. شروع تحریم‌ها مانند مشتی بود که به اقتصاد ایران وارد شد اما پس از دو سال فعالان بازار خود را با تحولات و تغییرات تطبیق دادند و امسال به رشد مثبت رسیدیم.

مشاهده کل خبر

کنترل دستوری قیمت‌ها تصمیمی نادرست؛ نظارت به معنی تثبیت قیمت نیست

عباس آرگون با مثبت دانستن حذف ارز ترجیحی گفت: اتاق بازارگانی از سال ۹۷ همیشه بر حذف این ارز و حرکت به سمت ارز تک نرخی نظر داشت. ارز ترجیحی کمکی بود که به جامعه هدف اصابت نمی کرد. نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: اکنون چنین بحثی مطرح شده است که برخی معتقدند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شاهد حذف یارانه‌ها خواهیم بود درحالی‌که چنین موضوعی صحت ندارد و یارانه حذف نشده، بلکه فقط نحوه پرداخت آن با برخی از تغییرات همراه شده و تصمیم اتخاذ شده به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود.

مشاهده کل خبر

صنایع پلیمری قابلیت صادرات ۳ میلیارد دلاری دارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به بررسی مسایل موجود در صنایع پلیمر و پتروشیمی پرداخت و گفت: آغاز جنگ روسیه و اوکراین سبب افزایش قیمت نفت و به دنبال آن رشد قیمت مواد پتروشیمی در جهان شد. از طرف دیگر با کاهش بیماری کرونا با شکل گیری مجدد رونق اقتصادی در جهان رو به رو بودیم؛ روندی که مصرف برخی مواد پلیمری و نفتی را در جهان افزایش داد. مسعود جمالی افزود: این روند در کشور ما هم رخ داده به طوری که میزان مصرف مواد پلیمری و پتروشیمی نسبت به گذشته با توجه به برون رفت از شرایط کرونایی بیشتر شده است.

مشاهده کل خبر

ارائه طرحی جدید برای تبلیغات بورسی در فضای مجازی

رییس کمسیون اجتماعی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد، عزمی همگانی لازم است، گفت: در صورت شفاف سازی اقتصاد، ارائه اطلاعات درست به مردم و همچنین تقویت و حمایت از سوت زنان، کشور به سمت جامعه ایده آل بدون اختلاس و دزدی نزدیک می‌شود. سوت زنی فساد، اقدام بسیار مناسب به معنای نظارت مردمی است که در اکثر کشورهای دنیا انجام می‌شود. ولی اسماعیلی تاکید کرد: این کار در جامعه به ویژه در بازار سرمایه باید با تشویق و حمایت همراه باشد.

مشاهده کل خبر

ادامه لاتاری با ارائه دلایل غیر موجه برای خروج خودرو از بورس کالا

مهدی طغیانی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا مدل بسیار خوبی است، گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرح‌های قابل توجهی بود که مجلس از ابتدای امر موافقت خود را به دلیل شفافیت، جلوگیری از رانت و فساد و مهمتر از همه قطع قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرد. نماینده مردم اصفهان عنوان کرد: متاسفانه این طرح توسط وزارت صمت متوقف شد که به گفته مسئولان این وزارتخانه این اقدام در پی مصوبه وزارتخانه در پاییز سال گذشته بوده است.

مشاهده کل خبر

تابستان سبز در انتظار بازار سرمایه

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت «سرمایه‌گذاری دانایان» گفت: با توجه به رکودی که در ماه های اخیر پس از ریزش بازار سرمایه شاهد آن بودیم می توان گفت به نوعی اعتماد سرمایه گذاری در این بازار برای ورود نقدینگی جدید کاهش پیدا کرده است؛ همچنین اکنون با توجه با اتفاقات اخیر بین‌المللی که در عرصه سیاست و در پی آن اقتصاد کشور اتفاق افتاده، سرمایه‌ گذاران به نوعی دچار سردرگمی شده‌اند. محسن کرکه آبادی اضافه کرد: در این شرایط سرمایه گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک هایی مانند تغییرهای قیمتی محصولات شرکت هایی که نرخ‌های آنها دستوری هستند، نوسانات ارزش دلار در پی اتفاقات و اخبار سیاسی موجود، وضع قوانین جدید و لغو آنها مانند عوارض صادراتی، ابهام در وضع یا عدم وضع مالیات بر سپرده های بانکی و چندی دیگر از این قبیل قوانین یک شبه و لغو لحظه ای آنها نیستند.

مشاهده کل خبر

پیش‌بینی‌پذیری و ثبات قوانین، رمز پیشرفت دانش‌بنیان در اقتصاد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصادی که پیش‌بینی‌پذیر نباشد نمی‌تواند روند رو به رشد و پیشرفتی را طی کند، گفت: تغییر عوارض و قوانین به صورت روزانه در کشور باعث شده فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نتواند آینده اقتصاد را پیش بینی‌کنند و این موارد، مصداق تعرض به پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است. به گفته پیمان مولوی، پیش‌بینی‌پذیری برای همه مشاغل از کشاورز گرفته تا فعال پتروشیمی و سهامدار یک شرکت و سایر اقشار جامعه به یک میزان قابل اهمیت است زیرا همه کسب و کارها به آن احتیاج دارند. اما متاسفانه اقتصاد کشور با تصمیمات خلق‌الساعه و مدیریت دستوری از مسیر نظم، جدول و زمان‌بندی در تصمیم‌گیری‌ها خارج شده است.

مشاهده کل خبر

سفته‌بازی محصول نظام اقتصادی معیوب

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصاد کلان نه تنها اقتصاد را دچار مشکل می کند، بلکه تمام زمینه‌های دیگر کشور را نیز دچار بی‌ثباتی می‌کند، گفت: اگر در اقتصاد کلان بی‌ثباتی داشته باشید سرمایه‌گذاری در تولید کالا، تولید دانش و حتی سرمایه‌گذاری درسرمایه انسانی نیز کاهش پیدا می‌کند. به گفته تیمور رحمانی، عدم ثبات در قیمت‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات کلان، قوانین و سایر شاخص‌هایی که دراقتصاد اثرگذار هستند در کمترین مدل اثرگذاری باعث فرار سرمایه‌ها از اقتصاد کشور شده و ناتوانی در پیش بینی آینده از سرمایه‌گذاری‌های داخلی نیز جلوگیری می‌کند. مهمترین نکته‌ای که کارشناسان بر آن تاکید داشته و اشاره به آن دارند، موضوع نقش بازار سرمایه در کمک به حل این بی‌ثباتی و وزنه‌ای برای اقتصاد کلان کشور است.

مشاهده کل خبر

۵ دهه اصرار به اشتباه: قیمت‌گذاری دستوری طناب پوسیده

یک اقتصاددان با بیان اینکه کشور سال‌هاست گرفتار سیاست‌های دستوری در تعیین قیمت‌ کالاهاست، گفت: این تصور غلطی است که با اقتصاد دستوری می‌توان کشور را اداره کرد. متاسفانه با تغییر سیاست‌ها از دهه ۴۰ در کشور، سیاست‌های دستوری وارد اقتصاد کشور شد و پنج دهه نابسامانی اقتصادی و ناکارآمدی کشور را احاطه کرده است. علی سعدوندی با تأکید بر این نکته که باید در ماهیت سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده تغییراتی ایجاد شود. افزود: این قبیل سازمان‌ها موظف هستند از حقوق مصرف کننده خرد حمایت کنند. اما نکته این است که تعیین قیمت برای ۵۰ قلم کالا، تاثیری در اقتصاد نخواهد داشت. این قبیل سیاست‌ها نه تنها موفقیت‌زا نیست بلکه تورم‌زا بوده و مانع رشد اشتغال و اقتصاد در کشور می‌شود. بنابراین، باید این دست سیاست‌ها متوقف شود.

مشاهده کل خبر

رشد ملایم بازار دور از ذهن نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ترکیب دو اتفاق توافق احتمالی و فرایند مثبت سیاسی در حوزه برجام و همچنین افزایش نرخ بهره در اروپا را بر بورس ایران چگونه ارزیابی می کنید به بورسان گفت: اگر موضوع مذاکرات مجدداً جدی شود و به سمت توافق پیش برویم، به احتمال زیاد قیمت کامودیتی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد، بنابراین، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در بازار ایران متعادل شده و هیجان در بازار کمتر شود. همایون هیوند ادامه داد: با این اتفاق، قیمت دلار به قیمت نیما برمی‌گردد و انتظارات تورمی هم در جامعه مقداری تعدیل می‌شود.

مشاهده کل خبر

ارتباط نرخ بهره بین‌بانکی و بازار سهام

یک اقتصاددان به بیان رابطه نرخ بهره بین بانکی و شاخص‌های بورس پرداخت و گفت: برخی از کارشناسان، کاهش شاخص بورس را به اشتباه با افزایش نرخ بهره بین بانکی مرتبط می‌دانند؛ در حالی که این مسأله ریشه در شرایط اقتصادی-سیاسی کشور و انتظارات سهامداران دارد. به گفته مجتهد؛ بانک‌ها به دلایل مختلف و تحت تأثیر شرایط اقتصادی-سیاسی، عرضه و تقاضای پول، تغییر نرخ سود تسهیلات یا سود سپرده‌ها ممکن است به‌صورت کوتاه‌مدت دچار کمبود نقدینگی یا مازاد نقدینگی شوند. به عبارتی در صورت کمبود نقدینگی از منابع مازاد سایر بانک‌ها استفاده می‌کنند و در صورت مازاد نقدینگی، منابع خود را به سایر بانک‌ها قرض می‌دهند. این نوع تبادلات بین بانکی معمولاً خیلی کوتاه‌مدت و در بیشتر مواقع به‌صورت یک شبه برای تسویه مطالبات بانک مرکزی بوده و اغلب روز بعد تسویه می‌شود.

مشاهده کل خبر

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین