|

«تحول»پرقدرت ادامه دارد

رسانه ‌ملی در روزهای اخیر شاهد یک تغییر مهم بود که شاید حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد. حاشیه‌هایی که البته از مهر ۱۴۰۰ حاشیه‌سازان همواره به‌دنبال ایجاد آن بودند و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کد مطلب : 43313

مهدی گیوه‌کی، مدیر مسئول روزنامه جام جم در یادداشتی نوشت: رسانه ‌ملی در روزهای اخیر شاهد یک تغییر مهم بود که شاید حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد. حاشیه‌هایی که البته از مهر ۱۴۰۰ حاشیه‌سازان همواره به‌دنبال ایجاد آن بودند و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در مورد اتفاقات اخیر در صداوسیما ذکر چند نکته ضروری است.

۱- تغییر صورت‌گرفته در معاونت سیاسی سازمان صداوسیما اتفاقی عادی مانند سایر جابه‌جایی‌ها در نهادهای جمهوری اسلامی است و اصولا مسئولیت مانند دوی امدادی است و هر شخصی تا جایی کار را پیش می‌برد و نفر بعدی ادامه مسیر را می‌رود و این تغییر قاعدتا حرکتی رو به جلو خواهد بود که اگر قرار بود رو به پیشرفت نباشد منطقا تغییر رخ نمی‌داد.

۲- در سال‌های ۹۳ و ۹۷ دو طرح تحولی برای رسانه‌ملی آماده شده بود ولی این طرح‌ها بیشتر توسعه‌ای بود، قالب فنی و سخت‌افزاری داشت و سهم محتوا در آنها بسیار رقیق بود یا اصلا وجود نداشت. صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌عنوان رسانه‌ملی نیازمند طرحی تحولی بود که به‌دنبال تغییر گفتمان و رویکردها باشد. طرح جدید تحول رسانه‌ملی که با تایید رهبر معظم انقلاب و در دوره مدیریت جدید رسانه‌ملی از سال ۱۴۰۰ شروع شد به‌دنبال اصلاح رویکردهای غلط و تغییر گفتمان حاکم بر رسانه‌ملی است. عملا با تایید سند تحول صداوسیما توسط رهبر انقلاب تکلیف صداوسیما مشخص شده است. ذکر این نکته ضروری است که تایید این سند تحول توسط معظم‌له یک پیام به جریان رسانه‌ای کشور نیز دارد که آنها نیز باید خود را اصلاح و بازسازی کنند .

۳- اصولاایجادهرنوع تحولی درهرسیستمی سخت است. دراینجا منظورازسیستم، تعریف کلاسیک سیستم است؛یعنی هر مجموعه‌ای که دارای ورودی، پردازش ورودی و خروجی است. حال در مجموعه معظمی مثل صداوسیما که سال‌ها با سیاست توسعه و به شکل سخت‌افزاری جلو رفته است تحقق این تحول قاعدتا بسیار سخت خواهد بود و به‌خاطر اینرسی ذهنی برای سکون با مقاومت‌هایی از درون و بیرون روبه‌رو خواهد شد. روان‌شناسان معتقدند حفظ وضع موجود بهینه‌ترین کاری است که ذهن می‌تواند انجام دهد. حال دراین سیستم با دو نوع مقاومت روبه‌رو هستیم؛ مقاومت درونی که به‌دلیل عادت‌کردن به سیاست‌های گذشته است و مقاومت بیرونی به‌خاطر به خطرافتادن منافعی(نه لزوما مالی)است که سال‌ها دراین مجموعه برای افراد و جریانات تعریف شده است ، آن‌هم طبیعی است ودرطول زمان وفشارها به فراخور اتفاقات دچارافت‌وخیز می‌شود. همه می‌دانند که درصداوسیما تحول شروع شده است و برای نمایان‌شدن آثار آن چند سال زمان نیاز است والبته در این مدت‌زمان قاعدتا فشارها نیز زیاد خواهد بود.

۴- نکته مهم این است که باوجود فشارها و تخریب‌ها وهجمه‌ها مسیر گم نشود. نشانه‌های تحول الان در حوزه‌های مختلف رسانه‌ملی کم‌کم در حال هویداشدن است و با تمام حملات و مقاومت‌ها الان کارنامه قابل ارائه‌ای درست شده است که باعث می‌شود ادامه مسیر را جدی‌تر پیگیری کرد. به‌عنوان مثال، مهم‌ترین و واضح‌ترین ثمره و مصداق تحول رفتار امسال صداوسیما در موضوع انتخابات است که در مقایسه با انتخابات‌های گذشته بی‌نظیر بود و بستری برای انتخابات‌های آینده است، راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی، طراحی برنامه‌های بی‌سابقه چالشی مثل به‌علاوه یک،شیوه و...بخشی از این تحول است.در حوزه‌های سریال‌سازی و برنامه‌سازی مذهبی، طنز و سرگرمی و ... هم کارنامه‌ای قابل ارائه به‌وجود آمده‌است. فرآیند تولید برنامه‌های نمایشی در مسیر تحول است و در بخش عمده‌ای از این تحول سازوکاری به سرانجام رسیده است تا دیگر همچون دوره‌ای شاهد نباشیم همزمان با پخش آخرین قسمت یک سریال همه دنبال نفوذی بگردند! نباید فراموش کنیم هر تغییری سخت است و قرار نیست مسیر هموار باشد.

۵- برگردیم به ابتدای متن؛ آیا تغییر و تحول در معاونت سیاسی سازمان در مسیر تحول تریبون جمهوری اسلامی خللی ایجاد خواهد کرد؟ پاسخ این سؤال قطعا خیر است. سند تحول به‌عنوان یک سند استراتژیک قابل جرح و تعدیل نیست و برخی تغییرات صورت‌گرفته در این مسیر مثل اصلاح برخی ساختارها یا کم و زیاد کردن آنها و یا تغییر افراد فقط در راستای همین سند صورت می‌گیرد و حتما در مسیر تحول خواهد بود. نکته اصلی و مهم این است که تحول با سرعت و قدرت و بدون کمترین عقب‌نشینی همچنان ادامه خواهد داشت.

۶- حرف آخر این‌که دردهه‌های گذشته برخی سیاسیون تلاش داشتند با القای حاکمیت دوگانه و رودررو قراردادن نهادهای رسمی، نوعی شکاف رادرداخل حاکمیت شکل دهند وازانسجام ویکپارچگی ملی بکاهند.حالا باجابه‌جایی‌های مدیریتی درنهادمهم رسانه‌ملی،بعضی افرادکه سابقه اختلاف‌افکنی داشته ودارند،سعی کردند همان پروژه راپی گرفته وبه نوعی، تصویر تقابل ساختاری در درون نظام راارائه دهند.بی‌تردیدچنین تحلیل‌هایی که یادآورمصیبت اختلافات سیاسی گذشته است،نمی‌تواند برمسیر تحول‌آفرینی صداوسیماسایه افکند ورسانه‌ملی هیچ‌گاه درتله اختلاف‌افکنی‌های بیرونی و غرض‌ورزی‌های سیاسی گرفتار نخواهدشد.

منبع: روزنامه جام جم

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین