|

خودرو | تغییرات قیمت خودرو | وضعیت قیمت خودرو

راهی برای کاهش زیان خودروسازان وجود دارد؟ | علت کاهش قیمت خودرو

زیان انباشته خودروسازان همچنان در حال افزایش است. وزارت صمت برای جلوگیری از زیان‌دهی آنها در صدد افزایش قیمت خودرو است. این تصمیم باعث کاهش زیان‌ می‌شود؟

 راهی برای کاهش زیان خودروسازان وجود دارد؟ | علت کاهش قیمت خودرو
کد مطلب : 34719

وزارت صمت و خودروسازان در سال گذشته وعده‌هایی در رابطه با پیشرفت صنعت خودروسازی و کاهش زیان‌دهی دادند.

سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. این یعنی روزانه ۲۲ میلیارد تومان ضرر.

در آخرین آمارها، ایران خودرو اعلام کرد که از تولید هر ۲۰۶، حدود ۴۵ میلیون تومان ضرر می‌کند. البته سایپا نیز جزو گروه زیان‌ده‌های خودروسازی قرار دارد و تا کنون شش هزار و ۶۵۵ میلیون تومان ضرر کرده است.

اما وزارت صمت برای جلوگیری از این زیان‌دهی خودروسازان، دستور افزایش قیمت را داده است. سال گذشته قیمت خودرو کارخانه‌ای ۱۸ درصد افزایش یافت. اما به نظر می‌رسد این افزایش ۱۸ درصدی نیز برای جلوگیری از زیان‌دهی‌ها کافی نبوده. در نتیجه بار دیگر، وزارت صمت تصمیم افزایش قیمت گرفت.

با اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا چندی دیگر و برای اولین‌بار در سال جاری، مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر خواهد شد. آن‌طور که منوچهر اعلام کرد، افزایش قیمتی جزئی برای خودروهای زیان‌ده در نظر گرفته شده است و همه خودروها شامل این افزایش قیمت نخواهند شد.

این تصمیم کارآمد است؟

آیا تصمیم افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت، میزان زیان‌دهی خودروسازان را کاهش می‌دهد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مجوز افزایش قیمت در کشوری که تورم رسمی آن بالای ۵۰ درصد است، تثبیت هفت تا هشت میلیونی قیمت خودرو معنایی ندارد. در این شرایط، خودروسازان با هر روشی که بخواهند میزان بهره‌وری را افزایش دهند، همچنان زیان‌ده باقی می‌مانند.

بازار تاثیر می‌پذیر؟

آیا این افزایش قیمت بر بازار تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت خودروها در بازار خودروی کشور می‌شود؟

او افزود: این مجوز نوعی تصحیح تورمی است و به نظر نمی‌رسد که تاثیر چندانی در بازار داشته باشد. زیرا این افزایش قیمت به صورت جزئی اعمال می‌شود.

زاوه گفت: در این شرایط زیان‌ده صنعت خودروسازی و تورم حاکم در کشور، عملی شدن وعده ثبات قیمت ۶ ماهه بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اگر قیمت خودرو درب کارخانه را با قیمت خودرو در بازار برسانند، به نفع مردم است.

دیدگاه تان را بنویسید